Bij de Hollandse Brug brengen niet langer camera’s en weglussen de verkeersbelasting in beeld, maar rekstrookjes en trillingsmeters.
Strukton Engineering en Rijkswaterstaat zijn bij dit zogenaamde Weigh-in-motion-systeem dat uniek is in Nederland, betrokken.
Met 146 sensoren mag dit wel een serieus sensornetwerk worden genoemd.
Bij de uitgevoerde renovatie van de Hollandse Brug in de A6
tussen Muiderberg en Almere moest ter versteviging een extra deklaag worden gestort.
De vraag rees toen of het vrachtverkeer dat gebruik maakte van de andere helft van de brug tijdens de stort moest worden geweerd.
Bij het uitharden van het beton gedurende de eerste drie dagen kunnen verkeerstrillingen de kwaliteit van het beton aantasten.
Om dit effect te meten zijn op diverse plaatsen op de brug boven elkaar twee rekstrookjes geplaatst, de ene ingegoten in het oude beton en de andere in het nieuwe.
Die meten de rek aan de bovenkant van het brugdek.
Aan de onderkant zijn sensoren van de TU Delft geplaatst.
Alle rek- en trillingssensoren zijn via kabels verbonden met een computer, die op de rand van de brug is bevestigd.
Bovendien werd een systeem nodig geacht dat iets kon zeggen over de toestand van de brug, zodat beter te voorspellen is wanneer onderhoud nodig is.
Het doel is een meetsysteem dat een relatie legt tussen de ontworpen levensduur, de verkeersintensiteit en de te verwachten levensduur.
Het onderhoud aan bruggen wordt nu vaak gedreven door incidenten.
Bij de Hollandse Brug ging dat om plotseling gesignaleerde vermoeiing.
Dat onderhoud zou planmatiger moeten kunnen worden aangepakt.
Die filosofie is ook van direct belang voor Structon want er wordt in toenemende mate gewerkt met contracten waarbij ook de verantwoordelijkheid voor het onderhoud gedurende een groot aantal jaren is opgenomen.
Het inmiddels goed functionerende meetsysteem is ook gekalibreerd, zodat er een relatie bestaat tussen wat wordt gemeten en de feitelijke verkeersbelasting.
De brug kan nu als weegschaal worden gebruikt. Alleen moet nog een model worden opgesteld dat een verband legt tussen verkeersintensiteit en vermoeiing van de brug.
Strukton Systems heeft in opdracht van Strukton Civiel het monitoringsysteem gemonteerd.
Monteren en aansluiten 146 Sensoren.
Montage kabelgoot onderzijde wegdek.
Leggen en trekken UTP cat 5 kabel
Plaatsen en afmonteren 8 computers.